Vineri, 12 Oct. 2012, 11:42

DESCOPERIRE Planetă din diamant, de două ori mai mare decât Pământul

O planetă foarte fierbinte, formată în mare parte din diamant, de două ori mai mare decât Pământul şi care orbitează în jurul unei stele vizibile cu ochiul liber, a fost descoperită de o echipă de cercetători americani şi francezi, potrivit unui studiu citat de AFP.

descoperire planeta din diamant de doua ori mai mare decat pamantul

"Suprafaţa acestei planete este acoperită mai degrabă cu grafit şi diamant decât cu apă şi granit", a explicat Nikku Madhusudhan de la Universitatea Yale (Connecticut), unul dintre autorii acestui studiu, publicat în Astrophysical Journal Letters.

"Aceasta este prima dată când descoperim o planetă telurică (din afara sistemului nostru solar, n.r.) cu o compoziţie chimică radical diferită de cea a Terrei", a mai spus cercetătorul.

Această planetă telurică, care a primit numele de 55 Cancri-e, are o rază de două ori mai mare decât cea a Terrei, adică de 12.747 de kilometri. Ea se situează la 40 de ani lumină de Terra (un an lumină - 9.461 de miliarde de kilometri), în constelaţia Racului.

55 Cancri-e orbitează în jurul stelei sale - numită 55 Cancri - foarte repede, în aproape 18 ore, comparativ cu cele 365 de zile necesare Terrei să înconjure Soarele.

Planeta este şi mai densă decât Pământul, cu o masă de opt ori mai mare, iar temperaturile la suprafaţă ating 2.148 de grade Celsius, ceea ce o face foarte lipsită de "ospitalitate".

Planeta a fost iniţial observată în 2011, când trecea prin faţa stelei sale, permiţându-le astronomilor să-i măsoare raza pentru prima dată. Această informaţie, împreună cu cele mai recente estimări ale masei sale au permis deducerea compoziţiei chimice pe baza unor modele informatice ale interiorului său şi calculând toate combinaţiile posibile ale elementelor şi compuşilor care produc aceste caracteristici specifice.

Contrar a ceea ce credeau cercetătorii iniţial, planeta nu conţine apă şi pare compusă mai ales din carbon sub formă de grafit şi diamant, dar şi din fier şi siliciu. Diamantul ar putea reprezenta cel puţin o treime din 55 Cancri-e.

Prin comparaţie, interiorul Terrei este foarte bogat în oxigen, dar sărac în carbon, spun cercetătorii.

Identificarea acestei super-Terre bogate în carbon semnifică faptul că "nu mai putem presupune că planetele telurice îndepărtate au aceeaşi compoziţie chimică, aceeaşi atmosferă şi aceeaşi structură internă ca Pământul", a mai spus Nikku Madhusudhan.
Descoperirea deschide calea spre noi studii despre procesele geochimice şi geofizice ale exoplanetelor cu o dimensiune similară cu cea a Terrei.

Când e vorba să meargă la spital, romanul are o vorba: vii cu o boală și ieși cu două. De cele mai multe ori, de vină pentru această percepție sunt infecțiile nosocomiale.
05 Apr. 2019
Înrudite cu măceșul, fructele de aronia se numără printre cele mai benefice alimente. Specialiștii ne recomandă să le consumăm zilnic, deoarece sunt bogate în vitamine, acid folic și minerale.
04 Apr. 2019
Câștigătoarea campaniei „SHOW YOU CAN”, Dora Baias împreună cu ceilalți 4 finaliști ai competiției, Nicoleta Trif, Andreea Frățilă, Antonio Rob și Gabriel Vainagi se află în acest zile într-un interns
04 Apr. 2019
Cele mai bune tratamente vin din natură. Apă sărată, nămolul sau aerul curat de munte sunt elemente recunoscute pentru proprietățile terapeutice.
03 Apr. 2019
Începând de azi, oricine caută un loc de cazare pentru perioada festivalului UNTOLD, va găsi cel puțin o opțiune care să îi fie pe plac.
02 Apr. 2019
Cataracta este o afectiune oftalmologica frecventa, ce determina scaderea progresiva a vederii prin pierderea transparentei cristalinului.
22 Mar. 2019