Marţi, 16 Oct. 2012, 19:41

O planetă cu patru stele, descoperită la 5.000 de ani-lumină de Terra

O planetă al cărei cer este luminat de patru stele - primul sistem solar de acest tip observat până în prezent - a fost descoperită de o echipă internaţională de astronomi, informează AFP.

o planeta cu patru stele descoperita la 5.000 de ani lumina de terra

Planeta, denumită PH1, situată la aproape 5.000 de ani-lumină de Terra (1 an-lumină echivalează cu 9.461 miliarde de kilometri), orbitează în jurul a două stele, iar celelalte două stele se învârt în jurul acestora.

Doar şase planete sunt cunoscute până în prezent pentru faptul că orbitează în jurul a două stele, însă, în cazul lor, nicio altă stea nu orbitează în jurul acelor sisteme solare, afirmă astronomii.

Noul sistem planetar dublu circumbinar a fost descoperit iniţial de doi astronomi amatori americani, Kian Jek şi Robert Gagliano, care au folosit site-ul Planethunters.org. Astronomii profesionişti americani şi britanici au efectuat apoi observaţii şi măsurători cu telescopul Keck, situat pe muntele Mauna Kea din Hawaii.

"Planetele circumbinare reprezintă tot ce este extrem în ceea ce ţine de formaţiunile planetare", a spus Meg Schwamb, cercetătoare la Universitatea Yale din Statele Unite, principalul autor al acestui studiu, ce a fost prezentat la conferinţa anuală organizată de departamentul de planetologie al American Astronomical Society, în oraşul Reno, din statul american Nevada.

Această descoperire a fost anunţată online pe site-ul arXiv.org şi va fi publicată în Astrophysical Journal.

PH1, o planetă gazoasă uriaşă de mărimea lui Neptun şi de circa şase ori mai mare decât Terra, se învârte în jurul a două stele - care au masele de 1,5, respectiv 0,41 din masa Soarelui - într-un interval de 138 de zile. Celelalte două stele evoluează în jurul acestui sistem planetar la o distanţă de circa 1.000 de ori mai mare faţă de distanţa dintre Terra şi Soare.

Site-ul Planethunters.org a fost creat în 2010, pentru a-i încuraja pe astronomii amatori să identifice exoplanete - planetele situate în afara sistemului nostru solar - cu ajutorul datelor colectate de telescopul spaţial american Kepler.

Kepler, lansat în martie 2009, are drept obiectiv căutarea de exoplanete asemănătoare Terrei, pe orbita din jurul altor stele.

Cea de a 90-a ediție a Premiilor Academiei Americane de Film și-a desemnat câștigătorii.
05 Mar. 2018
Dolores O'Riordan a murit la vârsta de 46 de ani. Deocamdată nu se cunoaşte cauza morţii.
15 Ian. 2018
NASA a făcut o compilație de "zgomote" din spațiu, cu ocazia celebrării Halloweenului, o sărbătoare cu rădăcini creștine.
30 Oct. 2017
Fondatorul revistei Playboy a murit miercuri la reședința sa de lângă Beverly Hills, California. Hugh Hefner avea 91 de ani. Moartea sa a fost anunțată de Compania Playboy.
28 Sep. 2017
Atac terorist la Barcelona pe cel mai vizitat bulevard din Spania, La Rambla.
17 Aug. 2017
Daniel Craig se întoarce pe marile ecrane în rolul lui James Bond.
16 Aug. 2017