Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Sâmbătă, 26 Mai. 2012, 19:40
0
8005

Ioan Hosu: Profesorul bun te ajută să te înţelegi ca om

3745_
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

În fiecare an studenţii nominalizează şi evaluează un număr de semnificativ de profesori, fără ca profesorii să aibă cunoştinţă de acest proces. Din câteva sute de nominalizaţi sunt mai apoi premiaţi câteva zeci dintre aceştia. Asociaţia Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România a reuşit să organizaze aceasta a V-a ediţie la Iaşi, în zilele de 12 -13 mai 2012. Proiectul este construit pe conceptul de „învăţământ centrat pe student” şi aduce în centrul relaţia student – profesor, relaţie prin care se încearcă reanimarea unei vechi legături: maestru - discipol. 

Profesorii Bologna sunt cei care ar aduce un plus de valoare sistemului educaţional romanesc, în principal prin reconsiderarea relaţiilor dintre comunitatea profesorilor şi cea a studenţilor. Acest două comunităţi trebuie să fie mult mai apropiate, să evolueze împreună şi nu paralel. Centrarea pe student înseamnă readucerea acestei relaţii în prim planul procesului de învăţare. 

Ioan Hosu, profesor la Catedra de Comunicare şi Relaţii Publice - Facultatea de Ştiinte Politice, Administrative şi ale Comunicării din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai a fost ales unul dintre "profii cei mai tari" din ţară. 

Aţi fost ales printre ”profii cei mai tari” din ţară de către studenţi. Ce credeţi că a contat cel mai mult în votul pe care vi l-au dat studenţii? 

Profesorul apreciat sau magistrul este cel care reuşeşte să te pregătească, să te ajute să mergi singur pe calea cunoaşterii. Profesorul bun este cel care te ajută să te înţelegi că om, să înţelegi lumea în care trăieşti şi să faci alegerile corecte, atât în plan profesional, dar şi ca om. Există tendinţa de a renunţa la a mai căuta singuri răspunsuri şi soluţii la probleme de viaţă sau la cele profesionale. Suntem dependenţi de ce spun unii sau alţii, renunţăm destul de uşor la a gândi şi decide singuri în privinţa problemelor cu care ne confruntăm şi prea des vrem ca alţii să ne ofere cheia/soluţia la aceste probeme. Desigur, prea multe tentaţii sau prea multe facilităţi care ne îmbie să renunţăm la a procesa/interpreta singuri lumea în care trăim, e mai simplu să luăm totul de la alţii, mai bine stăm şi aşteptăm ca cineva să ne spună cum trebuie să vedem şi să înţelegem viaţa noastră! 

De când sunteţi cadru didactic? Cum au evoluat studenţii, ce s-a schimbat în şcoala românescă? Ce tendinţe sunt? 

O, de multă vreme, dar nu destul ca să mă plictisesc! Cât despre evoluţii, în esenţă este vorba de distanţa calitativă care există între societatea informaţională şi societatea cunoaşterii. Astăzi nu este suficient ca studentul să deţină informaţie despre un proces sau fenomen, este necesar ca el să-şi poate individualiza şi autonomiza mecanisme de analiză şi interpretare, adecvarea lor la  contexte noi, extrem de problematice şi mereu în schimbare. Învaţă despre cum trebuie să înveţi, asta duce la cunoaştere, duce la decizii bazate pe alegeri conştiente şi nu decizii bazate pe mecanisme mimetice sau imitaţie, viabilizează investiţiile (timp, speranţe, bani etc.) pe care le facem în educaţia noastră sau a copiilor noştrii. Omul educat, instruit şi cultivat îşi asumă în mod demn şi liber, desigur cu unele riscuri, viaţa pe care o trăieşte. Mă bucur să văd că numărul celor care sunt preocupaţi de viaţă de calitate este în creştere şi nu în scădere, mă bucur să văd că în ultimii ani întâlnesc studenţi care nu resping ideea dezvoltării lor în planul sensibilităţii culturale şi spirituale. Mai sunt încă unii care doresc, şi aceştia trebuie înţeleşi, reţeta succesului, doresc acel ceva care poate aduce avantaje imediate. Este greu să furnizezi aşa ceva, pentru că nu exista reţete de succes! Fiecare victorie are povestea ei, succesul nu poate fi exportat, clonat, copiat. Credinţa că simpla prezenţă într-o structură de învăţământ superior conduce la creşterea valorii individuale este o mare greşeală, atât pentru student, cât şi pentru profesor. În procesul de învăţare şi dezvoltare umană contează extrem de mult interacţiunile şi experintele comune: cu profesorii, cu colegii, cu viitorii angajatori, cu cartea/informaţia etc. Întreb: În sport, orice ramură sportivă, poţi faci campioni peste noapte, în doi sau trei ani?  Sau poţi deveni campion, în orice ramură sportivă, doar dacă te uiţi la antrenamente? Cred că-i imposibil! La fel este şi în educaţie! 

Cum aţi caracteriza relaţia prof-student la modul ideal? Putem avea astfel de standarde acum? Și dacă nu putem, ce ne lipseşte? 

Cred că legătura stud-prof o regăsim manifestându-se pe trei paliere: relaţie umană (respectul reciproc manifestat în această relaţie, respectul pentru demnitatea umană, deschierea către celălalt, încrederea şi apropierea umană), relaţie profesională (valorizarea şi aprecierea experintei într-un câmp profesinal) şi relaţia intelectuală (respingerea atitudinilor din zona ignoranţei şi dezinteresul; e vorba despre acel ,,nu ştiu şi nu mă interesează” extrem de păgubos).

Care sunt cele mai mari prostii pe care le fac tinerii studenţi cu viaţa lor într-o universitate?

Beneficiile pe termen lung ale învăţării versus nevoia unor răspunsuri la nevoi de moment vrei să fii competitiv pe termen lung sau îţi doreşti o diplomă pentru că mai apoi ,,se va descurca el cumva”. Aici fiecare trebuie să aleagă!  

Care sunt cele mai mari greşeli pe care le fac profesorii? 

Relaţia prof-stud este în această concepţie mult mai importantă decât infrastructura depăşită, primordială fiind disponibilitatea către dialog sau relaţia de bună calitate între oameni care acceptă şi recunosc nevoia de a se dezvolta împreună. Cel care intra în sistemul educaţional trebuie să depăşească granita disciplinei pe care o predă, să-i înveţe pe oameni să înveţe! Cei care au venit spre noi au investit şi investesc multă încredere, atât ei, cât şi părinţii lor, iar noi trebuie să dovedim că meritam această încredere. Cred că aşteaptă de la noi să le oferim predictibilitate şi capacitatea de înţelege mersul lucrurilor într-o lume în care schimbarea şi incertitudinea par să fie singurele constante.

Cum vedeţi rolul universităţilor în societatea românească? S-a pendulat între bastioane academice şi fabrici de diplome. Care este drumul bun?

Universităţile sunt cele care contribuie la transformare lumii în care trăim şi la transformarea noastră că oameni. În relaţia cu studenţii eu cred că suntem în situaţia în care în facultatea noastră vin candidaţi de bună calitate, iar noi, profesorii, ne propunem să-i facem mai buni. Cu alte cuvinte din buni dorim să-i facem mai buni, aici este miza întregului proces. Deseori mă întreb dacă reuşesc acest lucru! Desigur, aici sunt o serie de întrebări la care trebuie să răspundă atât mediul academic, cât şi societatea: care sunt aşteptările societăţii din partea universităţii, ce mai înseamnă azi relaţia universitate-comunitate? Cred că un posibil răspuns la aceste întrebări/aşteptări ţine de soluţiile pe care universitatea le poate furniza indivizilor şi comunităţilor în a face faţă provocărilor, multe şi complexe, cu care aceştia se confruntă. 

Ruxandra Hurezeanu (Transilvania REPORTER)

Foto: Arhiva

 

Articole din aceeasi categorie
Consiliul Județean Cluj a aprobat recent, în calitate de for tutelar, achiziționarea de către Școala Populară de Arte „Tudor Jarda" a două noi dotări necesare în vederea derulării în condiții opt
13 Dec. 2018
10:48
0
Centrul Cultural Clujean, prin programul Spațiu Interior|Inner Space, organizează în 18-19 decembrie, la Facultatea de Știinte Politice, Administrative și ale Comunicării – Universitatea Babeș Bolyai
13 Dec. 2018
08:30
0
Consiliul Județean Cluj a demarat miercuri, 12 decembrie 2018, procesul de recepție a lucrărilor de închidere și ecologizare a depozitelor urbane neconforme de deșeuri de la Turda, Gherla și Huedin, l
12 Dec. 2018
13:15
0
Primarul celui mai mare oraş din Moldova, Mihai Chirica susţine aceste asocieri între municipii dar cu nuanţe.
12 Dec. 2018
12:00
4
Mircea Hava se gândeşte la o alianţă a municipiilor din centrul ţării şi chiar la o asociere a marilor municipii din Transilvania, în care să fie incluse şi Consiliile Judeţene.
12 Dec. 2018
10:28
6
Patru autospeciale au desfășurat operațiuni de stingere timp de cinci ore, iar un echipaj medical SMURD a consultat mai multe persoane cu agitație psihomotorie, ca urmare a incendiului izbucni în acea
12 Dec. 2018
09:43
0

Post new comment

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide