Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Luni, 02 Apr. 2018, 11:14
6
2344

Trenul acesta pierdut oprește în gările din România. Cine mai urcă în el?

Trenul accelerat Timișoara - Iași pleacă în 3 minute de la linia 3. Trenul accelerat Timișoara - Iași pleacă în 3 minute de la linia 3. Şi de câte ori nu a plecat aşa, trecând peste macazuri încâlcite ale Căilor Ferate Române, scârţâind, suflând acelaşi sunet mecanic rutinat, oprindu-se, în final, în liniștea cea mai absolută, în faţa atâtor gări, animate de vacarmul cel mai natural al călătorilor ce traversau România dintr-o parte în alta a ei.

Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

I se spune Foamea, trenul foamei. Era, probabil că mai este, trenul ultimilor europeni dintre cei ultimi. De la pământurile cele mai sărace ale Estului, transporta țăranii moldoveni către Occidentul lagărului comunist, Iugoslavia, să lucreze pe câmpurile vecinilor ca, mai apoi, să cutreiere de la frontiera ţării, din Banat, spre zări mai îndepărtate, spre Italia. Sau mai apoi aducea studenţii răsăritului extrem al ţării, pe cei de aici și pe cei de dincolo de Prut, în centrele universitare ale Transilvaniei şi Banatului.

Fiecare vagon purta în sine o poveste sau mai multe. Astăzi e doar un tren care doarme. Sau care merge atât de încet că parcă și-ar trage sufletul la fiecare colț mai abrupt al drumului, ca într-o implabacabilă așteptare a săvârșirii. Imaginea absolută şi nefardată a unui sistem de infrastructură feroviară cândva excelent pus la punct, astăzi doar o amintire. Trenul foamei este imaginea tristă a sistemului public feroviar din România. O frescă dintr-un întreg care descrie în totalitate, sugestiv, totul. Și cum ştim diagnosticul dar nu avem leacul, facem apel la statistică.

România are o reţea de cale ferată de aproape 11.000 de kilometri, a opta cea mai mare din Uniunea Europeană, după Germania, Franţa, Polonia, Italia, Marea Britanie, Spania şi Suedia, însă doar câteva sute de kilometri sunt modernizaţi şi doar 37,5 % electrificaţi, faţă de aproape 60% în Polonia, potrivit zf.ro. Ce-i mai trist e că în ultimii 25 de ani, statul nu a avut ca prioritate investiţiile în calea ferată. Rece. Dar statistică.

Pe vremuri, emoția unei veri toride sta și în așteptarea taberei școlare la același vechi și bătrân litoral aflat la apusul apogeului său. Drumul spre mare cu trenul avea taina lui. Era trenul Satu Mare – Mangalia. Cu toată dorința neascunsă a liceanului de a evada din cotidianul micului orășel din inima Transilvaniei, așteptarea avea finalul ei. Ajungeam într-un termen ce părea și atunci și azi rezonabil. În 2018 datele nu mai sunt la fel de generoase. Să mergi pe acelaşi drum, aproape că s-a dublat timpul pe care îl faci parcurgând o distanţă similară cu cea de acum un sfert de veac. Ce ironie! Iar prețul unei călătorii aproape că nu se mai justifică.

Şi apropos, mersul cu trenul nu e deloc ceva în afara epocii în care trăim. În ţările civilizate, trenul rapid este o soluţie obişnuită, şi nu doar pentru distanţele mari. De exemplu, o rută de 90 şi ceva de kilometri între Bruxelles şi Brugges o parcurgi în mai puţin de oră. Civilizație? Nu, normalitate. Unde mai pui că trenul este o soluție pentru traficul intern al unei metropole. Folosit cu succes de alții. De ceva vreme.

Mi-e teamă ca până nu e prea târziu, „mersul trenurilor” să nu devină istorie. Precum în celebrul hit al unei la fel de celebre trupe românești în care „Trenul acesta pierdut/ Gânduri și vise deșarte/ Pleacă spre necunoscut/ Tot și tot mai departe..”. Cum autostrăzile sunt astăzi o himeră sperăm că vom fi salvați de tehnologie și ne vom plimba dintr-un loc în altul cu dronele. Dar, totuși, nu ne grăbim și noi? Până atunci, trenul e încă la îndemână.

 

Voteaza articolul
3.8 / 5 (16 voturi)
Articole din aceeasi categorie
Să ne imaginăm următoarea scenă. Băieții de la Arsenal înfulecau fripturi cu cartofi prăjiți când Wenger poposea în Insulă venind din îndepărtata Japonie, prin 1996.
26 Apr. 2018
15:53
0
România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte siguranţa drumurilor din Uniunea Europeană.
16 Apr. 2018
10:00
6
"...suntem obligaţi să finalizăm autostrada până în 2016, pentru că am reuşit să o introducem pe alocarea financiară 2007 - 2013.
26 Mar. 2018
11:12
5
"Orice progres înseamnă război cu societatea!" (George Bernard Shaw)
19 Mar. 2018
10:15
6
Nume de scenă: PATRIOT! Cântă marşuri, bate defilări, îi plac tăierile de panglici şi celebrările pompoase. Decretează zilnic cât de greu îi e ţărişoarei, stă cu Românica în gură cât e ziua de mare.
11 Oct. 2017
11:38
10
La cum stau lucrurile astăzi în PNL, bătălia pentru funcţia de preşedinte se dă între Cristian Buşoi şi Cătălin Predoiu.
01 Mar. 2017
16:05
6

Post new comment

Comentarii

Da ma ca tu nu iti misti cu ru din masina ...

eu de cand tot spun (si inca o mai pot spune) ca suntem, am fost si vom fi un popor de prosti, saraci si bolnavi....

Ți-au mai spus-o și alții, ți-o spun și eu. Dacă te referi la ungurii tăi, total de acord cu tine!

Mirosea urât. Sacoșe de rafie ticsite peste tot. Mercurialul mersului cu nașu era cunoscut de toți și respectat. Moldovence bune și disponibile în fiecare vagon. Iarna înghețai si vara scoteai limba de la arșiță. Se fuma în draci, țigări netimbrate. O Românie în miniatură și aparentă mișcare.

Ziariştii din România evită să ostracizeze clasa politică scelerată, trădătoare de ţară şi formată din bandiţi care au distrus economia naţională. Penrtu toate există prescripţie. Pentru trădare de ţară şi subminarea economiei, NU!

A opta ca mărime... Nu „a opta cea mai mare”! (Cea mai mare e doar una.)

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide