Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Duminică, 14 Aug. 2011, 12:34
0
1581

Scandalos! De ce nu se ieftinesc carburantii cu 20%?

scandalos de ce nu se ieftinesc carburantii cu 20
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Asistam de aproximativ doua-trei saptamani la corectii puternice ale cotatiilor marfurilor pe pietele bursiere mondiale. Barilul de titei Brent extras din Marea Nordului, tranzactionat pe piata de la Londra, a dat inapoi intr-un procent mai mult decat consistent, de la maximele de 120-122 dolari pe baril, la sfarsitul acestei saptamani ajunsese la 106 dolari. Si sortimentul de petrol Crude tranzactionat la New-York s-a prabusit de la 103 dolari pe baril la 83 dolari, cu un minim atins in sedinta de marti, 9 august de 78 de dolari.

Asadar, pretul petrolului s-a ajustat nici intr-o luna cu 20%. Intrebarea fireasca care se pune este de ce nu se vad reactii in jos la pretul carburantilor de la pompa. In ultimii ani, orice roman a aputut observa ca de indata ce cotatiile petrolului escaladau la bursele internationale, acest fapt se traducea prin marirea, chiar de la miezul noptii, a pretului benzinei si al motorinei la pompa. Justificarea era ca piata este una libera, corelata strans cu evolutiile internationale. Dupa acelasi principiu, ar trebui sa avem insa si operatiunea inversa celei de ridicare a pretului, atunci cand piata semnalizeaza pe o anumita perioada scaderi ale cotatiei petrolului.

Companiile petroliere spun ca pentru a se modifica pretul este nevoie ca sa se parcurga un anumit interval de timp in care are loc un ciclu de productie, de la extractie pana la rafinare si distributie, dar interesant este modul in care ne corelam cu piata doar la cresteri, iar cand trebuie sa scada, intervine un alt principiu, necunoscut de multi dintre noi.

Au mai avut loc si in trecut ajustari consistente in jos ale pretului la petrol, iar la pompa s-au vazut reduceri de doar cativa zeci de bani pe litru. Companiile petroliere isi maresc profitul in principal atunci cand cotatiile devin suficient de mari iar exploatarea zacamintelor vechi sau prospectarea noilor campuri  petroliere devin astfel extrem de profitabile. Evolutiile pe pietele bursiere din ultimele doua saptamani alimentate de criza datoriilor suverane si de perspectiva reintrarii in recesiune a generat scaderi generalizate ale cotatiilor actiunilor la burse. Spre exemplu, la Bursa de Valori Bucuresti, actiunea companiei OMV Petrom a scazut de la o cotatie de 0.39 lei, cat valora acum o luna, la doar 0,29 lei – minimul inregistrat acum cateva zile.

Asadar, este logic ca pretul actiunilor companiilor petroliere sa fie in stransa dependenta cu cotatia titeiului, iar regresul pietei de commodity anticipeaza afectarea profitabilitatii respectivelor companii in viitor.

Imediat, vine o intrebare logica: de ce trebuie sa suporte tot consumatorul de rand din Romania aceasta mentinere nejustificata a preturilor ridicate la pompa?

Un raspuns ar putea fi ca se doreste cu orice pret ca profitabilitatea companiilor petroliere sa nu fie afectata, statul roman sa poata colecta mai multi bani prin taxele si accizele asociate carburantilor, iar o alta explicatie ar fi ca actorii care activeaza pe piata carburantilor din Romania sunt redusi ca numar, deci piata ar putea avea caracteristici de cvasi-monopol.

Citynews.ro

Foto: www.expoitalyonline.it

Articole din aceeasi categorie
Ghicesti? Se pune pe masina, iar dupa ce s-a montat, nu se vede absolut nici o schimbare vizibila, desi s-a aplicat destul de greu.
14 Dec. 2018
08:30
6
Arhiepiscopia Ortodoxă a Vadului, Feleacului și Clujului, împreună cu membrii Asociației „Transilvania Leaders” oferă un ajutor în valoare de 80.000 de lei, pentru a sprijini refacerea Palatului Episc
14 Sep. 2018
10:05
0
Cea de-a opta ediție a Festivalului automobilistic Klausenburg Retro Racing se va desfășura în perioada 15-16 septembrie în centrul municipiului Dej.
29 Aug. 2018
14:34
0
Primăria municipiului Cluj-Napoca anunţă noi modificări în ceea ce privește circulația, în încercarea de a fluidiza traficul din oraș.
17 Mai. 2018
12:40
0
Autoritățile buzoiene sunt disperate. Ca urmare a închiderii pentru reparații a unui sens de mers pe podul de la Mărăcineni, cozile de mașini se întind pe sute de metri la ore de vârf.
13 Apr. 2018
11:28
0
Primăria Cluj-Napoca, împreună cu Poliția Rutieră, a decis interzicerea virajelor la stânga în toate intersecțiile străzilor Alexandru Vaida Voevod și Teodor Mihali cu străzile sau aleile adiacente.
30 Mar. 2018
16:48
3

Post new comment

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide